Het verhaal van het spel
De spelers zijn paranormale onderzoekers die in het Spookslot aan het werk waren om er de legende van het betoverde Spookslot te onderzoeken. Er ging iets mis waardoor ze de geest van Graaf Spooksalot gewekt hebben. De geest wil nu wraak nemen en heeft vallen gezet om de onderzoekers voor altijd in zijn kasteel vast te houden. De spelers doen er alles aan om (ieder voor zich) zo snel mogelijk te ontsnappen.
Wat voor spel is Spookslot?
Spookslot is een heel eenvoudig familiespel voor 2 tot 6 spelers. Het is een spel voor 6 jaar en ouder.
Bij een spel van 2 tot 4 spelers bezit iedere speler 2 spelfiguren in zijn kleur. De actieve speler rolt de dobbelsteen. Bij waarde 1/2/3/4 zet hij één van zijn figuren verder. Wanneer de speler eindigt op een rode voetstap of wanneer hij een spook dobbelt, duwt hij op de kop van het spook bovenaan het kasteel. Hierdoor gaat er een bal rollen en wordt willekeurig een val in het kasteel geactiveerd. Spelfiguren die door de val geraakt worden, moeten weer achteruit.
De vallen van Spookslot
Het spelbord van Spookslot bestaat uit vier delen. In elk deel is er een val. Er zijn dus vier verschillende vallen:
1) Een eerste val heb je al bij het begin van het spel nl. aan de trap. Een kogel stuitert de trap af in de richting van het laboratorium.
2) De tweede val situeert zich in de bibliotheek, waar de kogel over de vloer rolt en de spelfiguren omver kegelt.
3) De derde val vind ik persoonlijk de tofste van allemaal. Het is een schilderij dat omhoog schiet. De pionnen die naast het schilderij staan, vallen om. Maar de andere achterkant van het schilderij is een boekenkast. Wanneer de val geactiveerd wordt, gaat de kast open en krijgen pionnen die voor de opening staan, een binnenweg!
4) De vierde val is een bijl dat uit een harnas valt. De bijl slaat op een wankele loopbrug in de grote zaal. Spelfiguren die hierop staan, vliegen eerst omhoog om vervolgens om te vallen.
Waarom is Spookslot een leuk gezelschapsspel?
Spookslot is een enorm spannend spel! Wanneer je op een rood vakje staat, gaat jouw hartslag automatisch al versnellen.
Verder is het ook ontzettend plezant om een andere speler zijn spelfiguur te raken, want dan moet die weer achteruit.
De betrokkenheid van de spelers is groot. Wanneer je speelt, zal je al snel merken dat de spelers rond het spelbord gaan lopen om te zien in welke val de bal terecht komt. (Speltip: Soms is het makkelijker om het spelbord even te draaien.)
Dus ja, een spelconcept dat al in de jaren '80 bedacht werd, kan nog steeds succes oogsten.
Het spel Spookslot opstellen
Dit moet ik je er nog wel even bijvertellen. Het is niet gewoon even de doos opendoen en spelen. De doos maakt deel uit van het spelbord en de muren en vallen dienen eerst netjes opgesteld te worden.
De instructies om het spelbord van Spookslot op te bouwen, zijn even lang als de spelregels. ;-)
Zeker de eerste keer dat je alles gaat opstellen, ben je er dus wel een tijdje mee zoet.
Het spel Spookslot wegbergen
Net hetzelfde verhaal om het spel op te bergen. Er is één welbepaalde manier om al het spelmateriaal weer in de doos te krijgen. Dit wordt gelukkig uitvoerig beschreven in de handleiding!
De klassieke versie van Spookslot (merk MB) versus de vernieuwde versie (merk 999 games)
Er is nog verbazingwekkend veel behouden gebleven van de klassieke versie van Spookslot. De indeling in vier kamer is nog steeds hetzelfde en ook het mechanisme van de vallen wordt in de vernieuwde versie overgenomen.
Grafisch zijn er uiteraard wel veel veranderingen aangebracht. Het artwork van de laatste versie oogt veel moderner. De spelfiguren van de huidige versie zijn ook geen bange kinderen meer, maar onderzoekers die zelfvertrouwen uitstralen.
Vroeger gooiden wij een lichtgevende doodskop bovenaan in de toren. Nu staat er een lichtgevend spook op de toren waar een balletje uit rolt. Dit maakt het spel technisch beter omdat een bal beter rolt dan een doodskop.
De oude versie eindigt bij de trap, terwijl de nieuwe Spookslot van 999 games aanvangt bij de trap. Omdat iedereen om te starten de trap op moet, is dit al meteen een moeilijk obstakel dat voor veel spelersinteractie zorgt.
Bij de klassieke Spookslot spel moesten de spelers eerst dobbelen om hun spelfiguur te verplaatsen. Daarna draaiden ze nog eens aan een actierad. Het rad gaf aan of je de doodskop in de toren moest gooien, of je verstijfd moest blijven staan van de angst, of je nog een keer mocht dobbelen. Nu is het spook afgebeeld op de dobbelsteen. De andere twee acties zijn achterwege gelaten.